آیا با چاق شدن میزان چربی دهان افزایش می یابد؟

اضافه وزن و چاقی به عنوان تجمع غیرطبیعی یا بیش از حد بافت چربی در یک یا چند قسمت مختلف بدن یا به طور یکنواخت زیر پوست تعریف می‌شود که می‌تواند یک خطر برای سلامتی باشد.

همچنین بر اساس فرمول شاخص توده بدنی

زمانی که نتیجه محاسبه BMI یک فرد بین 25 تا 29.9 باشد، آن فرد اضافه وزن دارد و زمانی که عدد حاصل بین 30 تا 34.9 باشد، فرد چاق است. این عدد همچنین نشان دهنده چاقی مفرط و مرضی در صورت بالای 35 سال است.

خدمات کلینیک گونه :

علت های اصلی چاقی و دلایل چاق شدن صورت

دلایل زیادی می تواند باعث شود که شاخص توده بدنی یک فرد از 30 بیشتر شود. و ممکن است از خود بپرسید که چرا باید علت چاقی را بدانیم و دانستن این دلایل چگونه به ما کمک می کند. در پاسخ باید گفت که یافتن علت اصلی چاقی بزرگترین و کلیدی ترین عامل موفقیت در درمان یا پیشگیری از آن است. به عنوان مثال، اگر بدانیم که عادات و سبک زندگی یک فرد منجر به چاق شدن او شده است، می توانیم با ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی به درمان اضافه وزن و چاقی کمک کنیم. و به عنوان مثال دیگر اگر بدانیم مشکل اصلی فرد به دلیل ژنتیک و بیماری است و وزن فرد به همراه علل دیگر افزایش یافته و به راحتی قابل برگشت نیست، انواع جراحی های کاهش وزن مانند اسلیو گاسترکتومی آناستوموز بای پس معده، چین خوردگی معده و غیره برای  فرد می تواند راه را باز کند و انسان را به سلامت و یک وزن ایده آل بازگرداند.

1. مصرف بیش از حد کالری

چاقی یک شبه اتفاق نمی افتد و به مرور زمان ایجاد می شود. یکی از دلایل اصلی چاقی که می تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود، دریافت کالری بیش از حد است. به عبارت دیگر، اگر کالری دریافتی و کالری سوزی متعادل نباشد، ممکن است در دراز مدت فرد بیش از حد چاق یا بیش از حد لاغر شود. به طور متوسط، مردان برای فعالیت های روزانه به حدود 25000 کالری در روز نیاز دارند، در حالی که زنان به حدود 2000 کالری نیاز دارند. اگر کالری دریافتی بیشتر از نیاز و نیاز بدن ما باشد، بدن کالری اضافی را به عنوان چربی بدن ذخیره می کند، مخصوصاً در معده. برای اینکه چاق نشوید، حتما مصرف و کالری سوزی را متعادل کنید، رژیم لاغری و رژیم غذایی متعادل و سالم را دنبال کنید.

2. عوامل ژنتیکی

اگر فردی مادر یا پدری دارای اضافه وزن داشته باشد، بیشترین احتمال اضافه وزن را دارد. بنابراین، چاقی قطعا می تواند منشا ژنتیکی داشته باشد. ژن های شما ممکن است بر میزان ذخیره چربی در بدن و محل توزیع آن تاثیر بگذارند. به طور کلی، ژنتیک بر هورمون های دخیل در تنظیم تشکیل چربی و سوزاندن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، یکی از عوامل ژنتیکی مرتبط با چاقی، نقص مادرزادی لپتین ناشی از جهش در ژن لپتین است. لپتین هم در سلول های چربی و هم در جفت تولید می شود. زمانی که تجمع چربی زیاد است و فرد سیر می شود، این ژن سیگنالی به مغز می فرستد تا فرد کمتر غذا بخورد. اگر بدن نتواند به اندازه کافی لپتین تولید کند یا گیرنده آن توسط یک جهش هورمونی تحریک نشود، سازگاری های عادی و معمول رژیم غذایی از بین رفته و چاقی رخ می دهد. برای مشاهده قبل و بعد بوکال فت کلیک کنید.

3. سبک زندگی

کم تحرکی و عدم انجام فعالیت های منظم مانند ورزش یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد چاقی است. اگر خیلی فعال نیستید و کالری زیادی مصرف می کنید، مطمئناً اضافه وزن خواهید داشت. کسانی که سبک زندگی کم تحرکی دارند و اغلب به جای ورزش می نشینند کالری کمی می سوزانند. و به مرور زمان کالری زیادی به صورت چربی جمع می کنند و چاق می شوند. فعالیت بدنی منظم باعث افزایش توده عضلانی و در عین حال کاهش توده و حجم بافت چربی می شود. برعکس، فعالیت بدنی ناکافی معمولاً با کاهش توده عضلانی و افزایش بافت چربی همراه است. برای مثال، تماشای تلویزیون یکی از عوامل موثر در چاقی است زیرا قرار گرفتن در معرض تبلیغات غذا و نوشیدنی می‌تواند تأثیر زیادی بر آنچه مردم می‌خورند داشته باشد. به بزرگسالان توصیه می شود هر هفته 2 تا 3 ساعت به ورزش هوازی یا ورزش اختصاص دهند. برخی از این فعالیت ها ممکن است شامل دوچرخه سواری، پیاده روی یا دویدن باشد.

4. پرخوری و سوء تغذیه

پرخوری، به خصوص اگر رژیم غذایی سرشار از چربی یا قند باشد، منجر به افزایش وزن می شود. (مثلاً خوردن فست فود، غذاهای سرخ شده و شیرینی جات). این مواد چگالی انرژی بالایی دارند (مواد غذایی حاوی کالری زیادی در مقدار کمی غذا) و به راحتی باعث چاقی و افزایش وزن می شوند.

5. نقش کربوهیدرات ها در اضافه وزن

بدیهی است که کربوهیدرات ها به روش های مختلف به افزایش وزن کمک می کنند. محصول نهایی هضم کربوهیدرات، گلوکز است. وقتی سطح گلوکز خون بالا می رود، لوزالمعده ترشح انسولین را تحریک کرده و انسولین ترشح می کند. این هورمون همچنین رشد بافت چربی را افزایش می دهد و می تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. دانشمندان بر این باورند که کربوهیدرات های ساده (قند باقیمانده، فروکتوز، دسرها، نوشابه ها، آبجو، شراب و غیره) به افزایش وزن کمک می کنند، زیرا هضم آنها راحت تر از کربوهیدرات های پیچیده (ماکارونی، برنج قهوه ای، لوبیا و غیره) است. . آنها به سرعت وارد جریان خون شده و جذب می شوند. در بیشتر موارد، افزایش ترشح انسولین به عنوان افزایش وزن در نظر گرفته می شود.

6. عوامل روانی

عوامل روانی باعث چاقی در برخی افراد می شود. به عنوان مثال، افراد در طول یا پس از موقعیت های استرس زا مانند مرگ یک دوست، یک بیماری جدی یا حتی افسردگی، تمایل زیادی به افزایش وزن دارند. یعنی چنین افرادی این تصور را دارند که پرخوری می تواند وسیله ای برای رهایی از استرس باشد. در نتیجه می توان نتیجه گرفت که مشکلات روانی نیز با چاقی همراه است.

با چاق شدن میزان چربی دهان (که به آن بوکال فت هم گفته می‌شود) زیاد شده و همین موجب چاق شدن و افزایش سایز صورت شما خواهد شد. در بالا دلایل چاقی را توضیح دادیم که با رعایت آنها میتوانید از چاق شدن صورت خود جلوگیری کنید.