افتادگی ابرو چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

پلک های بالایی که به محافظت از چشم ها و مرطوب نگه داشتن سطح آنها معروف هستند، گاهی اوقات ممکن است برای برخی افراد افتادگی داشته باشند. افتادگی ابرو همچنین ممکن است ناشی از عملکرد ناقص عضله بالابرنده یا یک نگرانی پوستی مانند پوست اضافی روی ابروها یا پلک ها باشد. استرس، خستگی و کم خوابی از دیگر عوامل شناخته شده هستند. اگر افتادگی ابروها به دلیل افزایش سن باشد، ممکن است پوست نازک ‌تر شده و شروع به افتادگی کرده باشد.

بالشتک های چربی زیر ابرو نیز با افزایش سن نازک می شوند و باعث افتادگی ابرو می گردند.هنگامی که ابروها فرو می ‌روند، به دلیل برآمدگی پلک ‌های بالایی و روی هم قرار گرفتن مژه ‌ها، چشم‌ ها کوچک ‌تر و عمیق ‌تر به نظر می ‌رسند. اگر افتادگی ابروها ناشی از وضعیتی به نام پتوز ابرو باشد، بافت چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

سن، آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید و وراثت همگی در تغییر ظاهر پلک های ما نقش دارند. پلک ها ممکن است سنگین، افتاده و توخالی شوند که منجر به ظاهر خستگی، غم و بی علاقگی شود. سنگین، افتادگی یا افتادگی پلک بالایی می تواند به سه صورت اتفاق بیفتد: افتادگی خود پلک (پتوز)، پوست اضافی در پلک فوقانی که روی لبه پلک آویزان است (درماتوکالازیس)، یا پایین آمدن ابرو و پیشانی. که پلک و پوست پلک را به سمت پایین هل می دهد (پتوز ابرو). اغلب بیماران با ترکیبی از این مشکلات دچار افتادگی و سنگینی پلک بالایی می شوند.

جراحی برای اصلاح سنگینی پلک های بالایی ممکن است شامل ترمیم پتوز پلک بالایی (برای اصلاح پلک افتاده)، بلفاروپلاستی (برای رفع پوست و چربی اضافی پلک) یا لیفت ابرو (برای بالا بردن ابرو) باشد.

علائم افتادگی ابرو

علائم افتادگی ابرو چیست؟ پلک های پتوتیک ممکن است بخشی از دید را مسدود کنند و بیماران ممکن است در دیدن اشیاء بالای خود مشکل داشته باشند.

ممکن است باز نگه داشتن چشم ها دشوار باشد و بیماران ممکن است به دلیل استفاده مداوم از عضله ابرو (فرونتالیس) در تلاش برای بلند کردن پلک ها دچار ابرو درد یا سردرد شوند که همه این موارد نشان از وجود افتادگی ابرو در بیماران می دهد.

افتادگی ابرو چیست و چرا اتفاق می‌افتد

روش درمان افتادگی ابرو

برای رفع افتادگی ابروهایی که ناشی از استرس و کم خوابی است، می توان از درمان های طبیعی استفاده کرد. یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات باید اتخاذ شود تا پوست اطراف ابرو با استفاده از ویتامین ها و مواد مغذی طبیعی شانس ترمیم خود را داشته باشد.

همچنین تمرینات چشمی وجود دارد که می توان آنها را برای بهبود ظاهر ابروها امتحان کرد. تمرینی که اغلب موثر است شامل قرار دادن سه انگشت وسط هر دست زیر هر ابرو است. در حالی که چشم ها را باز نگه داشته اید و کف دست ها را کمی روی صورت قرار داده اید، سعی کنید ابروها را به آرامی به سمت بالا و کمی به سمت بیرون فشار دهید. سپس ابروها را به سمت پایین فشار دهید و به مدت 10 ثانیه در همان حالت نگه دارید.

اگر روش های طبیعی برای درمان افتادگی ابرو کافی نباشد، با یک روش جراحی می توان افتادگی ابرو را اصلاح کرد. لیفت ابرو یک عمل زیبایی محبوب است که ابروهای افتاده را اصلاح می کند و می تواند نتایج فوق العاده ای داشته باشد.

جراحی به منظور سفت کردن اتصال بالابرنده به پلک از طریق برشی است که در چین طبیعی پلک فوقانی قرار دارد. همچنین جراحی ممکن است عضله قسمت پشتی پلک فوقانی، عضله مولر را از طریق یک برش در داخل پلک منقبض کند. بیماران مبتلا به ضعف عضله بالابرنده ممکن است نیاز به عمل اسلینگ برای بالا بردن پلک داشته باشند.

مشکلات ناشی از افتادگی ابرو

در این بخش برخی از مشکلات ناشی از افتادگی ابرو را بیان خواهیم کرد. ظاهر پتوز ابرو می تواند به عوارضی مانند آبریزش چشم، پلک های کلاه دار و تغییر شکل ابرو منجر شود که منجر به عدم تقارن صورت می گردد. علائم پتوز ابرو بسته به سن و مرحله زوال عضله می تواند متفاوت باشد.

در مراحل اولیه، ممکن است متوجه شوید که نسبت به گذشته خسته ‌تر به نظر می ‌رسید یا اینکه ابروهایتان کمتر از گذشته قوس دارند. با پیشرفت پتوز، ممکن است احساس کنید پوست اضافی روی پلک ها دارید که نیاز به برداشتن دارد. در موارد شدیدتر، ممکن است متوجه اختلال در دید محیطی یا مشکل در خواندن و رانندگی شوید. برخی از بیماران توجه دارند که می توانند مژه های خود را در دید مرکزی خود ببینند.

خدمات گونه کلینیک : تخلیه غبغب

لیفت ابرو

ابروهای زنان معمولاً بلندتر، نازک ‌تر و قوس ‌دار هستند تا بالای گوشه بیرونی چشم قرار گیرند. پوست زیر ابرو معمولاً در بالای حفره چشم استخوانی قرار دارد، جایی که یک پد چربی زیرین، حفره چشم را نرم کرده و پنهان می کند. تکنیک‌ های جراحی متعددی برای بلند کردن ابروها طراحی شده ‌اند و هر کدام از آنها مزایا و محدودیت ‌های خاص خود را دارند و باید متناسب با ظاهر و آناتومی هر فرد باشند.

تکنیک ها ممکن است شامل لیفت ابرو از برش پلک (بلفاروپلاستی)، لیفت ابرو به روش آندوسکوپی (با استفاده از یک دوربین کوچک و ابزاری که از طریق برش های ریز در خط مو قرار می گیرد)، لیفت ابرو پرتریشیال (برشی درست در جلوی خط مو) باشد یا لیفت مستقیم ابرو (با یک برش درست بالای ابرو).

در این مقاله در مورد افتادگی ابرو صحبت کردیم. توضیح دادیم که چه عواملی ممکن است باعث این اتفاق در مردم گردد. برخی از علائم افتادگی ابرو را بیان نموده و روش درمان برای آن را توضیح دادیم. به برخی از مشکلات ناشی از افتادگی ابرو اشاره کرده و در مورد لیفت ابرو و درمان افتادگی ابرو از این طریق نیز مطالبی را عنوان نمودیم.