تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم

می دانیم که مردم غالبا برای زیبایی صورت خود از لیفت صورت استفاده می کنند. همچنین یکی از کارهای مهم زیبایی صورت لیفت پلک یا بلفاروپلاستی است. اما باید توجه داشته باشید که مراقبت از سلامتی چشم مهم تر از زیبایی آن است. آلودگی هوا بزرگ ‌ترین تهدید زیست ‌محیطی برای سلامت عمومی در سراسر جهان است و تخمین زده می ‌شود که سالانه ۷ میلیون مرگ زودرس را به همراه دارد. آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند زیرا همه آلاینده های اصلی بر آب و هوا تأثیر می گذارند و بیشتر منابع مشترک با گازهای گلخانه ای دارند.

بهبود کیفیت هوای ما مزایای سلامتی، توسعه و زیست محیطی را به همراه خواهد داشت. آلودگی هوا ناگزیر نتیجه تمدن بشری، صنعتی شدن و جهانی شدن است. آلودگی هوا از مخلوطی از گازها و ذرات در سطوح مضر تشکیل شده است. ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن (NO) و دی اکسید کربن (CO2) عمدتاً از انتشارات وسایل نقلیه و مصرف سوخت تولید می شوند و مواد اصلی ایجاد آلودگی هوا در فضای باز هستند. قرار گرفتن در معرض هوای آلوده در فضای باز ثابت شده است که برای چشم انسان مضر است. 

از سوی دیگر، آلودگی هوای داخل ساختمان ناشی از استعمال دخانیات محیطی، گرمایش، پخت و پز یا تهویه ضعیف داخل ساختمان نیز با چندین بیماری چشمی از جمله ورم ملتحمه، گلوکوم، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) مرتبط است. در 30 سال گذشته، هیچ بررسی به روز شده ای نمای کلی از تأثیر آلودگی هوا بر چشم ارائه نکرده است. گزارش ‌هایی را در مورد آلودگی هوا و بیماری ‌های چشمی در سه دهه گذشته در پایگاه‌ های اطلاعاتی PubMed، پایگاه ‌های داده Medline و Google Scholar بررسی شده است و در مورد تأثیر آلاینده ‌های مختلف در فضای باز و داخلی بر روی چشم انسان بحث گردیده است. در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم به بیان مطالبی بپردازیم. 

تاثیرات آلودگی بر چشم

بیایید ببینیم تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم چیست؟ همانطور که بیان کردیم برای زیبایی صورت از لیفت صورت استفاده می شود. همچنین یکی از کارهای مهم زیبایی صورت لیفت پلک یا بلفاروپلاستی است. گفتیم که باید توجه داشت که مراقبت از سلامتی چشم مهم تر از زیبایی آن است. یکی از چیزهایی که بر سلامتی چشم تاثیر نامطلوبی می گذارد آلودگی هوا است. آلودگی هوا بر زندگی روزمره جوامع تأثیر می گذارد و حتی بقای انسان ها را به خطر می اندازد. به طور گسترده شناخته شده است که آلودگی هوای بیرون بر سلامتی تأثیر می گذارد.

خدمات گونه کلینیک : بوکال فت

آلودگی هوا باعث بسیاری از مشکلات و بیماری‌های سلامتی مانند اختلالات قلبی عروقی، مشکلات دستگاه تنفسی، بیماری ‌های چشمی، بیماری‌ های عصبی، سرطان و مرگ می ‌شود. قرنیه به دلیل عصب ‌بندی ‌های متعدد در سطح چشم، حساس‌ ترین ساختار بدن انسان است و بنابراین نسبت به عوامل محیطی بسیار حساس است. چشم ها در برابر مواد خارجی بالقوه مضر تنها با یک لایه نازک از لایه اشک پیش قرنیه دفاع می کنند. در نتیجه چشم انسان در معرض اثرات نامطلوب آلودگی هوا قرار می گیرد.

تاثیرات آلودگی بر چشم انسان مانند آلاینده هایی مانند CO، NO، PM و O3 عمدتاً شامل تحریک و التهاب است که ورم ملتحمه یک مشکل شایع است. گزارش شده است که مخلوطی از آلاینده ‌های هوا منجر به تغییرات سیتولوژیکی و التهاب در سطح چشم می ‌شود که به ناراحتی چشم کمک می ‌کند. تعداد فزاینده ای از مطالعات نشان داده اند که آلاینده های هوا مانند PM2.5 با ورم ملتحمه آلرژیک و گلوکوم مرتبط هستند و قرار گرفتن در معرض دود تنباکو می تواند باعث آب مروارید شود. 

تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم

علائم آلودگی بر روی چشم

در بحث تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم بیایید ببینیم علائم آلودگی بر روی چشم چیست؟ برخی از علائمی که اغلب پس از مواجهه چشمی با آلودگی هوا مشاهده می شود عبارتند از:

  • احساس سوزش و قرمزی
  • تحریک
  • آبیاری
  • تخلیه
  • آلرژی همراه با خارش شدید، قرمزی، ترشح، تورم چشم و مشکل در باز کردن چشم
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت
  • خارش
  • احساس شن
  • مشکلات بینایی از جمله عیوب انکساری و اختلال در دید رنگ
  • آب مروارید
  • سرطان ها

خدمات گونه کلینیک : لیفت غبغب

سندرم خشکی چشم (DES) شایع ترین مشکل در بین هر یک از این علائم است که با بروز DES در زنان بالای 50 سال دو برابر بیشتر رخ می دهد. سطح چشم در DES ملتهب و خشک است، به ویژه زمانی که بیمار از لنز طبی استفاده می کند. با افزایش سطح NO2، ورم ملتحمه به یک ویژگی رایج تبدیل می شود. افرادی که به ویژه در معرض خطر بالای قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا هستند، افرادی هستند که برای مدت طولانی بیرون از خانه می مانند. بنابراین فقط استفاده از لیفت صورت یا لیفت پلک (بلفاروپلاستی) نمی تواند کار صحیحی باشد چرا که سلامت چشمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. جلوگیری از تاثیر آلودگی بر چشم اهمیت زیادی دارد. 

مدیریت تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم

برای مدیریت تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم لازم است به نکات گفته شده توجه داشته باشید. درمان علائم چشمی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بدون وجود عفونت یا آلرژی، صرفاً خنک کردن چشم ها با شستن ملایم با آب تمیز و به دنبال آن استفاده از کمپرس خنک است. قطره های چشمی روان کننده و استفاده از عینک آفتابی نیز گزینه های مفیدی هستند. تا زمان بهبودی کامل چشم باید از استفاده از لنزهای تماسی و آرایش چشم خودداری شود.