جراحی پلک شرقی

همانطور که می دانیدجراحی پلک شرقی و  آناتومی کلی صورت در افرادی از نژاد شرقی به خصوص بوده و به طور کلی این دسته از نژاد ها با سایر نژاد ها کاملا متفاوت است، حالت چشم شرقی ها باریک و پف آلود است و اکثراً پلک ها افتاده است، این تفاوت را می توان در چشم های چینی ها ، ژاپنی ها و در ترکمن ها مشاهده کرد. این دسته از افراد به اصطلاح چشم های بادامی دارند و در اطراف پلک بالا یا پایین مقدار زیادی پف اطراف چشم دارند. اما زمانی که اشخاص از این نژاد ها دچار افتادگی پلک می ‌شوند، سایز چشم هایشان کوچکتر شده و دید بسیار محدود می ‌شود در نتیجه روش بلفاروپلاستی پلک شرقی برای این افراد بکار برده می‌ شود.

آناتومی کلی چشم ها در نژاد های نام برده و تمایز حالت چشم ها دراین دسته از افراد دلیل مناسبی برای جراحی بلفاروپلاستی است. بلفاروپلاستی به اصلاح افتادگی پلک ها و پف زیر چشم می پردازد. جراحی لیفت پلک یا بلفاروپلاستی در جراحی پلک های شرقی با مقداری تفاوت نسبت به سایر نژاد ها انجام می شود که بعد از جراحی حالت کلی چشم، پلک و ابروها تغییر می کند.

می دانیم که برای زیبایی صورت کارهای زیادی انجام می گیرد که یکی از آنها لیفت صورت است. در کنار لیفت صورت، لیفت پلک نیز از کارهای مورد علاقه مردم مخصوصا شرقی ها است. برای دریافت بهترین نتیجه از این جراحی نیاز به شناخت دقیق آناتومی چشم و نواحی آن است و در نهایت این کار باید توسط یک جراح با تجربه و متبحر انجام شود. جراح باید مهارت کافی برای از بین بردن پوست برآمده در بخش داخلی چشم اقدام نماید، این لایه برآمده که اپی کانتال نام دارد باعث حالت پف و خواب آلوده شدن چشم ها می شود که در نهایت دقت و ظرافت برداشته شده و چهره را شاداب تر می نماید. جراحی لیفت پلک یا بلفاروپلاستی که پف پلک ها را از بین می برد و به اصلاح معایب پلک فوقانی می پردازد.

جراحی پلک شرقی

آناتومی پلک شرقی

برای جراحی پلک شرقی باید آناتومی پلک شرقی را بدانیم. اما پلک شرقی از نظر آناتومی چه ویژگی‌هایی دارد؟ قبلا بیان کردیم که لیفت صورت از جمله عمل های زیبایی صورت است که در آن از لیفت پلک نیز استفاده می شود. ظواهر آناتومیک متمایز چشمان قومی شرق آسیا که در اکثر ایالت های شمال شرق هند دیده می شود می تواند به شرح زیر باشد:

  • چین پلک کم، با تعریف ضعیف یا وجود ندارد
  • چین اپیکانتال (برآمدگی پوست بین پلک بالا و پایین در کنار بینی)
  • چشم باریک و کوچک.
  • چربی های نسبتاً برجسته ای در اطراف پلک فوقانی در سطح زیر جلدی و عضلانی وجود دارد. 

شکل پلک در میان جمعیت شرق آسیا نیز بسته به محل و حضور چین پلک بالایی و یا وجود چین اپیکانتال بسیار متفاوت است. جراحی پلک شرقی برای بیماران مرد و زن جذاب است. این امر در میان پیر و جوان به طور یکسان محبوب است زیرا تصور عمومی از یک رویه بحث برانگیز به یک عمل رایج تغییر کرده است. پوشاندن پلک فوقانی مرتبط با سن می تواند بینایی محیطی را مختل کند. بنابراین، برداشتن بافت اضافی از پلک فوقانی به شکل لیفت پلک یا بلفاروپلاستی می تواند به طور قابل توجهی بینایی را بهبود بخشد.

جراحی پلک شرقی چیست؟

جراحی پلک شرقی چیست؟ یکی از اهداف لیفت صورت و به طبع آن لیفت پلک یا بلفاروپلاستی پلک شرقی ایجاد چین در پلک با هدف دوت اشدن آن است. این جراحی که جراحی ایمن و ساده ‌ای است، تحت بی ‌حسی موضعی و به صورت سرپایی و یا همراه با جراحی‌ های دیگر و با بیهوشی انجام می ‌شود. در این جراحی برای برداشتن مقداری از چربی یا عضلات اطراف پلک، برش کوچکی در چین طبیعی پلک انجام می‌ شود. همچنین با از بین بردن پوست برآمده‌ در بخش داخلی چشم که اپی کانتال نام دارد، چشم ‌ها از حالت پف آلود در آمده و ظاهری شاداب می‌ گیرند. البته باید توجه داشت که برای ایجاد یک نتیجه مطلوب از جراحی بلفاروپلاستی پلک شرقی بهتر است تا این جراحی توسط پزشک متخصص که شناخت مناسبی از ساختار ابرو دارد انجام گیرد.\

بصورت کلی 2 روز پس از جراحی لیفت پلک یا بلفاروپلاستی پلک شرقی فرد می ‌تواند به زندگی روزمره خود بازگردد. البته بهبود اولیه‌ پس از جراحی حدود دو هفته طول می‌ کشد و برای بهبود کامل محل جراحی ممکن است نیاز به چند ماه زمان باشد. با این حال در طول این مدت فرد می‌ تواند بدون مشکلی جدی به انجام کارهای روزانه خود بپردازد. اگر چه احتمال ایجاد مشکلات مرتبط با جراحی در این مدت بسیار پایین است، با این حال ممکن است مشکلات زیر در برخی افراد بروز کنند مانند:

  • خونریزی از محل زخم
  • ایجاد کبودی در محل جراحی
  • ورم محل جراحی
  • تغییر در میزان احساس پوست محل جراحی
  • خشکی چشم
  • حساسیت به نور
  • درد موضعی

باید توجه داشت که بسیاری از این مشکلات به صورت موقتی بروز می‌ کنند و معمولا در طی دو هفته‌ی اول پس از جراحی خودبخود رفع می‌ شوند. با این حال در صورتی که فرد احساس خطر جدی کند بهتر است با پزشک متخصص مشورت نماید.