جنس نخ لیفت

تا همین اواخر، تنها راه برای رفع مشکلات ناشی از شلی پوست صورت، جراحی لیفت صورت بود. در حالی که لایه‌ برداری پوست می‌توانند به بازگرداندن  سفتی پوست کمک کنند، زمانی که پوست شل باشد، فقط یک چاقوی جراحی می‌تواند آن را از بین ببرد. با این حال، گاهی ما مایل به انجام جراحی نیستیم. اگر جزو این گروه هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید نوع جدیدی از روش جوانسازی غیرتهاجمی صورت بنام – لیفت با نخ – ایجاد شده است. در این مقاله قصد داریم انواع جنس نخ لیفت را بررسی کنم.

لیفتینگ صورت با نخ چیست؟

پیش از بررسی انواع جنس نخ لیفت باید بدانیم لیفت با نخ چیست. لیفت با نخ نوعی روش است که در آن از بخیه های موقت برای ایجاد “لیفت” در پوست استفاده می شود. به جای برداشتن پوست شل شده صورت بیمار با جراحی، جراح زیبایی به سادگی آن را با بخیه زدن قسمت هایی از آن انجام می دهد. این کار باعث می شود که پوست کمی به عقب کشیده شود و در نتیجه صورت را لیفت و سفت کند. نخ‌ها علاوه بر ایده‌آل بودن برای لیفت پوست، با تحریک، بدن را وادار به تولید کلاژن سازی می کنند.

ویژگی های نخ های مورد استفاده در لیفت با نخ

نخ ها بر اساس 3 ویژگی جذب، طول و بافت سطحی متمایز می شوند.

جذب: یک نخ قابل جذب به مرور زمان از بین می رود و جذب بدن می شود. نخ های مختلف قابل جذب حدود شش ماه تا 24 ماه قبل از حل شدن و جذب در بدن باقی می مانند.

  • نخ پلی دیوکسانون (PDO) حدود 6 ماه پس از درمان حل می شود.
  • نخ پلی ال لاکتیک اسید (PLLA) حدود 12 ماه دوام می آورد.
  • نخ های پلی کاپرولاکتون (PCL) 24 ماه پس از درمان جذب می شوند.

همانطور که نخ های قابل جذب در نهایت حل می شوند، کارایی خود را از دست می دهند، اما نخ های غیر قابل جذب به طور دائم صورت شما را لیفت می کنند. نخ های غیرقابل با پلی پروپیلن ساخته می شوند که نوعی ماده است که بدن نمی تواند آن را تجزیه یا جذب کند.

طول: نخ ها می توانند بلند یا کوتاه باشند. بخیه های کوچک مانند لیفت بینی نیاز به نخ های کوچک تری دارند. نخ های خاردار معمولا طولانی تر هستند و می توانند در سرتاسر صورت، گردن، سینه و حتی قسمت هایی از بدن استفاده شوند.

جنس نخ لیفت

بافت: برای به دست آوردن نتایج موثر، بافت نخ ها (قابل جذب و غیر قابل جذب)  اهمیت دارد. برخی از بافت ها بسته به ناحیه درمان ممکن است بهتر از بقیه کار کنند و گاهی اوقات می توان از ترکیبی از نخ ها استفاده کرد.

  • نخ های غیر خاردار: آنها صاف هستند و در نواحی با بافت نازک مانند اطراف چشم که نمی خواهید پوست روی سطح خراشیده شود استفاده می شود. آنها دو نوع هستند: تک رشته ای ساده و تک رشته ای.
  • نخ‌های خاردار یک طرفه
  • نخ‌های خاردار دوطرفه: این نخ‌ها در دو جهت خاردار می‌شوند و به دلیل اینکه نخ در هر دو جهت داخل بافت قفل شده و نخ را محکم می‌کند، مورد علاقه پزشکان است.

انواع مختلف جنس نخ لیفت مورد استفاده

سه نوع اصلی جنس نخ لیفت به طور عمومی برای لیفت با نخ استفاده می شود.

  • پلی دیوکسانون (PDO)
  • پلی لاکتیک اسید (PLA)
  • پلیکاپرولاکتون (PCA)

رشته هایPDO: نخ های PDO طولانی ترین نوع است و این جنس نخ لیفت به طور سنتی برای بخیه های جراحی استفاده می شود. این نخ ها از یک پلیمر زیست تخریب پذیر مصنوعی ساخته شده اند و در طول 6 ماه جذب بدن می شوند. آنها فیبروبلاست ها را برای افزایش تولید کلاژن در ناحیه مورد نظر تحریک می کنند. ثابت شده است که آنها بسیار ایمن هستند.

در حال حاضر سه نوع نخ PDO به طور عمده استفاده می شود:

  • نخ های مونو
  • نخ‌های دندانه‌دار
  • نخ‌های پیچی

رشته های PLA: نخ های PLA از یک پلیمر زیست سازگار مشتق شده از اسید لاکتیک ساخته شده اند که قبلاً در بسیاری از کاربردها مانند پین ها و بخیه های ارتوپدی استفاده شده است. این جنس نخ لیفت حجم نواحی افتادگی را افزایش می‌دهند و بنابراین با استفاده از مخروط‌ها برای چسباندن به بافت، به بازگرداندن فرم به ناحیه صورت کمک می‌کنند. نخ های PLA قابل جذب هستند.

رشته های PCA: این رشته نخ ها در فرآیند تجزیه نخ مولکول هایی با وزن مولکولی کوچک تولید می کند که باعث تولید کلاژن و اسید هیالورونیک توسط پوست می شود. این جنس نخ لیفت تولید کلاژن را برای مدت زمان طولانی تری نسبت به رشته های PDO و PLA القا می کنند. همانطور که آنها واکنش فیبروتیک را تحریک می کنند، حتی پس از بازجذب، ساختار کلاژنی را از خود به جای می گذارند که از پوست پشتیبانی می کند.

در این مقاله انواع مختلف جنس نخ لیفت صورت را مورد بررسی قرار دادیم؛ باید گفت در حالی که لیفت با نخ می تواند پوست را به طور موثر سفت کند به تنهایی قادر به جوانسازی پوست نیست چرا که با ترکیب تعدادی از درمان‌های مختلف، می‌توانید به یک تغییر عمیق مثبت در ظاهر خود دست یابید.