پلک های دوتایی چیست؟

پلک های دوتایی یک ویژگی ژنتیکی است که در آن یک پلک اضافی در بالای پلک طبیعی وجود دارد. این ویژگی در حدود ۲۵ درصد از جمعیت جهان دیده می شود و بیشتر در آسیا و خاورمیانه شایع است.

دلایل ایجاد پلک های دوتایی

دلایل مختلفی برای ایجاد پلک های دوتایی وجود دارد، از جمله:

  • ژنتیک: پلک های دوتایی یک ویژگی ژنتیکی است که از والدین به فرزندان منتقل می شود.
  • نژاد: پلک های دوتایی بیشتر در افراد آسیایی و خاورمیانه دیده می شود.
  • سن: پلک های دوتایی معمولاً در دوران کودکی یا نوجوانی ایجاد می شوند.
  • برخی بیماری ها: برخی بیماری ها مانند سندرم داون و سندرم مارفان می توانند باعث ایجاد پلک های دوتایی شوند.

انواع پلک های دوتایی

پلک های دوتایی را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد:

  • پلک های دوتایی طبیعی: این نوع پلک های دوتایی معمولاً در دوران کودکی یا نوجوانی ایجاد می شوند و هیچ مشکل پزشکی خاصی ایجاد نمی کنند.
  • پلک های دوتایی جراحی: این نوع پلک های دوتایی معمولاً به دلایل زیبایی یا پزشکی انجام می شود.

پلک های دوتایی و زیبایی

پلک های دوتایی اغلب در نظر گرفته می شوند که زیبایی بیشتری دارند. این ویژگی باعث می شود که چشم ها بزرگتر و بازتر به نظر برسند.

پلک های دوتایی و پزشکی

در برخی موارد، پلک های دوتایی می توانند باعث مشکلات پزشکی شوند. به عنوان مثال، پلک های دوتایی می توانند باعث شوند که چشم ها به طور کامل بسته نشوند و این می تواند باعث خشکی چشم و عفونت شود.

پلک دوتایی دارای چین پلک قابل مشاهده است. برعکس پلک تکی چین ندارد. هر دو پلک دوتایی و تکی طبیعی هستند و نیازی به مداخله پزشکی ندارند. با وجود طبیعی بودن، برخی از افراد دلایل زیبایی برای انجام جراحی پلک دوتایی دارند. برای جراحی باید توجه داشت که پلک بینایی را مختل می کند، پلک ها مطابقت ندارند، چشم ها آنقدر که می خواهند بزرگ به نظر نمی رسند و آرایش به دشواری انجام می شود. این رایج ترین نوع پلک برای افراد غیر آسیایی تبار است و حدود نیمی از افرادی که نژاد آسیایی دارند پلک بالایی دوتایی دارند. برای اکثر افراد، ژنتیک آنها دلیل دوتایی پلک آنهاست. پلک دوتایی نیز ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • سالخوردگی
  • پتوز
  • تجمع چربی
  • توسعه نیافتگی یا ضعیف شدن عضلات پلک

پلک های دوتایی دارای یک چین در پلک بالایی هستند. برای برخی، این یک چین کاملاً مشخص و بسیار قابل توجه است. برای دیگران، بدون بررسی دقیق، ناچیز و نامرئی است. مردم برای زیبایی صورت غالبا از لیفت صورت و به طبع آن لیفت پلک یا بلفاروپلاستی استفاده می کنند و بنابراین در این موارد نیز برای تغییرات لازم، از عمل های یاد شده می توانند بهره ببرند. در این مقاله می خواهیم در مورد اینکه پلک های دوتایی چیست صحبت کرده و مطالبی را بیان کنیم. 

آیا پلک دوتایی باعث مشکلات سلامتی می شود؟

قبل از اینکه ببینیم پلک های دوتایی چیست بیایید بررسی کنیم که آیا پلک دوتایی باعث مشکلات سلامتی می شود؟ بیان کردیم که مردم برای زیبایی صورت غالبا از لیفت صورت و به طبع آن لیفت پلک یا بلفاروپلاستی پلک استفاده می کنند و بنابراین در این موارد نیز برای تغییرات لازم، از عمل های یاد شده می توانند بهره ببرند.  معمولاً پلک دوتایی هیچ مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نمی کند. با این حال، اگر پلک های بالایی آن ها افتادگی داشته باشد، می تواند دید محیطی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. افتادگی پلک های دوتایی باعث مشکل در خواندن، چشم درد، نیاز به کج کردن سر به عقب برای دیدن، ناتوانی در رانندگی ایمن، سردردهای تنشی و چشم های بیش از حد خشک یا آبریزش می گردد. شکل پلک های شما به مرور زمان با افزایش سن تغییر می کند. مشکلاتی نیز به دلیل برخی روش ها و بیماری های زیبایی رخ می دهد. 

مشکلات رایج سلامتی مرتبط با تغییر پلک

در ادامه برای اینکه بهتر بفهمیم پلک های دوتایی چیست باید ببینیم چه مشکلاتی ایجاد می کنند. دیدیم که مردم برای زیبایی صورت غالبا از لیفت صورت و به طبع آن لیفت پلک یا بلفاروپلاستی استفاده می کنند و بنابراین برای رفع این مشکل نیز می توان از عمل های فوق استفاده نمود. برخی مشکلات رایج سلامتی مرتبط با تغییر پلک عبارتند از:

  • بلفاریت؛ التهاب پلک ها یا بلفاریت به دلیل مشکل غدد چربی نزدیک پایه پلک ها، عفونت باکتریایی یا بیماری های پوستی ایجاد می شود. معمولاً بینایی را تحت تأثیر قرار نمی دهد.
  • پتوز؛ پتوز زمانی اتفاق می‌افتد که با گذشت زمان، پلک‌های بالایی ممکن است شروع به افتادگی کنند. این به دلیل از دست دادن قدرت عضلات حمایت کننده آنها است. همچنین می تواند ناشی از آسیب های چشمی، مشکلات عصبی و بیماری های چشمی باشد.
  • بلفاروكالازیس؛ بلفاروچالازیس به دلیل شل شدن پوست پلک ناشی از از دست دادن خاصیت ارتجاعی ایجاد می شود. این باعث ایجاد چین‌ های جدیدی می ‌شود که روی مژه‌ ها فرو می ‌روند و با پوشاندن مردمک، میدان دید بالایی را مسدود می ‌کنند.
  • اکتروپیون؛ اکتروپیون زمانی اتفاق می ‌افتد که ماهیچه‌ های پلک پایین ضعیف می ‌شوند و باعث افتادگی پلک و چرخش به سمت بیرون و دور شدن از کره چشم می ‌شوند.
  • انتروپیون؛ انتروپیون زمانی اتفاق می ‌افتد که پلک پایینی به سمت داخل به سمت چشم می ‌چرخد و باعث می ‌شود مژه ‌ها دائماً روی قرنیه ساییده شوند. افراد مبتلا به آنتروپیون احساس می کنند که چیزی در چشم آنها وجود دارد و اشک ریزش و تاری دید را تجربه می کنند.

پزشکان گاهی اوقات جراحی پلک دوتایی (نوعی لیفت پلک یا بلفاروپلاستی) را برای مقابله با این مشکلات توصیه می کنند.

پلک های دوتایی چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد انواع مختلف پلک می شود

در ادامه این بحث که پلک های دوتایی چیست می خواهیم ببینیم چه چیزی باعث ایجاد انواع مختلف پلک می شود؟ بیان کردیم که مردم برای زیبایی صورت غالبا از لیفت صورت و به طبع آن لیفت پلک یا بلفاروپلاستی استفاده می کنند و بنابراین انواع مختلف پلک را می توان با عمل های فوق به صورت واحد تغییر داد. شکل و اندازه پلک ها، مانند رنگ مو و چشم، عمدتاً توسط ژنتیک تعیین می شود و ممکن است شما را شگفت زده کند که بدانید، حتی در بین افراد با اصل و نسب آسیایی، شکل پلک ها می تواند بسیار متفاوت باشد. علاوه بر این، نوزادان از همه قومیت ها زندگی را با چین های اپیکانتال سنگین تر شروع می کنند.

معمولاً فرض بر این است که افراد اروپایی تبار معمولاً پلک‌ های دوتایی دارند در حالی که افراد آسیای شرقی دارای پلک ‌های یکپارچه هستند اما این یک ساده ‌سازی بیش از حد است. مونولیدها به سادگی نوع دیگری از پلک های طبیعی و سالم هستند. گاهی اوقات پزشکان به دلایل زیبایی عمل لیفت صورت و به طبع آن لیفت پلک یا بلفاروپلاستی را انجام می دهند. بلفاروپلاستی های انتخابی یا غیرپزشکی می توانند با برداشتن بافت اضافی روی پلک بالا و ایجاد ظاهر چین پلک، چشم ها را بزرگتر نشان دهند.

در این مقاله در مورد اینکه پلک های دوتایی چیست مطالبی را بیان کرده و در مورد انواع پلک ها و اینکه در چه مناطقی و با چه قومیتی ممکن است پلک های متفاوتی را شاهد باشیم صحبت کردیم. همچنین درباره مشکلاتی که با پلک های دوتایی در ارتباط هستند به بیان مطالبی پرداختیم. اشاره کردیم که چه چیزی باعث ایجاد انواع مختلف پلک در انسان ها می گردد.