جراحی پلک بالا

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ظاهر پلک ها است. جراحی را می توان بر روی پلک های بالایی، پلک های تحتانی یا هر دو انجام داد. چه بخواهید ظاهر خود را بهبود ببخشید و چه با مشکلات عملکردی پلک های خود مواجه هستید، جراحی پلک می تواند ناحیه اطراف چشم شما را جوان کند. لیفت پلک بالا یا بلفاروپلاستی فوقانی یک عمل جراحی تخصصی پلک است که چین‌ های پوست شل و برآمدگی ‌های چربی بیرون زده را که روی پلک ‌های بالایی قرار دارند، برداشته و ظاهری کم ‌تر و جوان ‌تر ایجاد می‌ کند.

 

جراحی پلک بالا

 

در نتیجه کشش گرانش رو به پایین و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، پوست و عضلات اطراف چشم ضعیف و کشیده می‌ شوند و در نتیجه پوست شل و بیرون زدگی چربی ایجاد می‌ شود و کیسه‌ های چشمی یا ظاهری کلاهدار ایجاد می گردد. در این مقاله می خواهیم در مورد جراحی پلک بالا صحبت کرده و نکاتی را پیرامون آن بیان نمائیم.

چرا افتادگی پلک ایجاد می شود؟

چرا افتادگی پلک ایجاد می شود؟ با افزایش سن، پوست در امتداد پلک شما کشیده می شود و ماهیچه هایی که پلک را بالا می برند به مرور ضعیف می شوند. برای برخی، افتادگی پلک می تواند ناشی از آسیب یا بیماری باشد، مانند دیابت، سندرم هورنر، میاستنی گراویس، استوک، تومور و تورم در پلک. افتادگی پلک بالایی می تواند در یک یا هر دو پلک شما ایجاد شود.

علائم افتادگی پلک

یکی از علائم افتادگی پلک، از دست دادن میدان دید معمول، به ویژه قسمت های فوقانی و بیرونی میدان دید شما است. معمولاً این تغییر به تدریج اتفاق می ‌افتد و ممکن است در رانندگی با مشکل مواجه شوید، در حین تماشای تلویزیون تاری دید، بیدار شدن مکرر با اشیا یا بی‌اطلاع از اشیاء در یک طرف دید خود را تجربه کنید.

جراحی پلک بالا

یک اپتومتریست یا چشم پزشک می تواند میدان بینایی شما را آزمایش کند و تشخیص دهد که آیا به دلیل شکل یا موقعیت پلک ها دچار نقص بینایی هستید یا خیر. علائم دیگر می تواند چشم های بسیار خشک یا آبریزش باشد یا افرادی که به شما می گویند به دلیل پف یا افتادگی پلک هایتان خسته به نظر می رسید.

نوزادان می توانند با افتادگی پلک به دنیا بیایند که به آن پتوز مادرزادی نیز گفته می شود. کودک ممکن است ابروهای خود را بلند کند یا سر را به عقب خم کند تا بتواند ببیند. افتادگی پلک که به طور کامل یا جزئی دید کودک را مسدود می کند می تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود. یک چشم پزشک باید این را ارزیابی کند. جراحی بر روی کودکان خردسال برای اصلاح افتادگی پلک معمولاً در سنین پیش دبستانی انجام می شود.

جراحی پلک

جراحی پلک بالا چگونه انجام می شود؟ می دانیم یکی از کارهایی که برای بالا بردن پلک انجام می دهند لیفت پلک است.  بلفاروپلاستی نیز نوعی جراحی است که افتادگی پلک را ترمیم می کند. یک چشم پزشک یا یک جراح پلاستیک و ترمیمی می تواند این جراحی را انجام دهد. در طول جراحی، جراح برشی در چین طبیعی چشم شما ایجاد می کند و پوست، ماهیچه و احتمالاً چربی اضافی را در امتداد پلک بالایی چشم شما برمی دارد. این برش در چین طبیعی پلک پنهان می شود. این روش به عنوان یک جراحی یک روزه انجام می شود، به این معنی که بهبودی شما به راحتی در خانه انجام می گیرد. بلفاروپلاستی می‌تواند مشکلات میدان بینایی را کاهش داده یا از بین ببرد، علاوه بر این که چشم‌ ها را جوان ‌تر و هوشیارتر نشان می ‌دهد.

خطرات جراحی پلک بالا

خطرات جراحی پلک بالا چیست؟ در مورد خطرات جراحی با جراح خود صحبت کنید و مزایا و خطرات آن را بسنجید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. مانند هر جراحی دیگری، خطرات احتمالی وجود دارد که عبارتند از:

  • عفونت و خونریزی
  • چشم های خشک و تحریک شده
  • مشکل در بستن چشم یا سایر مشکلات پلک
  • جای زخم قابل توجه
  • آسیب به عضلات چشم
  • تغییر رنگ پوست
  • نیاز به یک جراحی بعدی
  • تاری دید موقت یا به ندرت از دست دادن بینایی
  • خطرات مرتبط با جراحی به طور کلی، از جمله واکنش به بیهوشی و لخته شدن خون

پس از جراحی، ممکن است تاری دید ناشی از پماد روان کننده به چشمانتان، آبریزش چشم، حساسیت به نور، دوبینی، یا مقداری درد یا ناراحتی را تجربه کنید. کبودی و تورم ایجاد خواهد شد. این به طور کلی در 10 تا 14 روز فروکش می کند. اسکارهای ناشی از بریدگی های جراحی ممکن است ماه ها طول بکشد تا محو شوند. در این مدت، مهم است که از پوست ظریف پلک خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد خورشید محافظت کنید. اکثر مردم از نتایج راضی هستند و شاهد پیشرفت در زمینه بینایی خود هستند. نتایج برای برخی افراد ممکن است تا آخر عمر باقی بماند. جراحی پلک بالا یک روش رایج برای بازگرداندن ظاهر بازتر به چشم و بازگرداندن میدان بینایی در مردان و زنان است. اگر نگران پوست اضافی پلک یا میدان بینایی خود هستید، با ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا چشم پزشک خود صحبت کنید.

در این مقاله در مورد جراحی پلک بالا به بیان مطالبی پرداختیم. اشاره کردیم که اصولا چرا افتادگی پلک در افراد مختلف ایجاد می شود. توضیح دادیم که افتادگی پلک چه علائمی دارد و چگونه باید آنها را تشخیص دهیم. بیان کردیم که یکی از کارهایی که باید انجام داد جراحی پلک است که به آن بلفاروپلاستی گفته می شود. در مورد خطرات جراحی پلک بالا صحبت کرده و توضیحاتی پیرامون آن دادیم.