درمان افتادگی پلک با طب سنتی

در طب سنتی درمان افتادگی پلک، مجموعه‌ای از راه‌های است که متخصصان طب سنتی تجویز می‌کنند. راه‌های مختلفی برای درمان افتادگی پلک وجود دارد که می‌توان به استفاده از انواع کرم‌ها، انجام لیفت‌، جراحی، لیزر و… اشاره داشت. اگر به دنبال روش‌های دیگری هستید، طب سنتی نیز می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. اگر ورم و پتوز براثر کارکرد درونی بدن باشد، با طب سنتی این کار قابل‌درمان خواهد بود، اگر  این مشکل براثر شل‌شدن پوست در سنین بالاتر شکل‌گرفته باشد، درمان قطعی خاصی وجود نخواهد داشت.

افتادگی پلک

افتادگی پلک یکی از مشکلات زیبایی و بینایی محسوب می‌شود که قابل‌درمان خواهد بود. افتادگی پلک بالا تا زمانی که تماس با مردمک چشم نداشته باشد و در میدان بینایی فرد مشکلی را ایجاد نکند نیاز به جراحی نخواهد داشت ولی اگر افتادگی پلک شدید باشد و بخشی یا تمامی مردمک را پوشانده باشد نیاز به درمان و جراحی دارد.

پلک‌های شما در اصل حاصل شکل‌گیری دو چین بر روی نازک‌‌ترین پوست بدن شما تشکیل‌شده است. پلک‌ها از چشمان شما در برابر خشکی، ورود اجسام خارجی و فشار بیش‌ازحد محافظت خواهد کرد و در هنگام خواب با پخش کردن یکنواخت اشک کمک می‌کند تا چشم‌ها مرطوب باقی بماند.

افتادگی پلک چشم که به آن پتوز، بلفاروپتوز یا بلفاروپتوزیس نام‌برده می‌شود. این وضعیت درصورتی‌که یک‌چشم را تحت تاثیر قرار داده باشد، پتوز یک‌طرفه و هنگامی‌که بر هر دو چشم تأثیر بگذارد، پتوز دوطرفه گفته می‌شود. افتادگی پلک در مواردی مانند پتوز مادرزادی از بدو تولد همراه خواهد بود؛ اما گاهی بعداً شکل می‌گیرد و می‌تواند دائمی باشد و یا به‌صورت مقطعی بروز پیدا کند. گاهی افتادگی و لیفت پلک یک مشکل جداگانه محسوب می‌شوند که بدون تأثیر بر بینایی یا سلامتی فقط ظاهر فرد را تغییر خواهد داد. برای اطلاع از هزینه بلفاروپلاستی چشم کلیک کنید.

افتادگی پلک

طب سنتی و درمان افتادگی پلک

استفاده از چای بابونه

استفاده از چای کیسه‌ای بابونه مشکل افتادگی پلک را کاهش خواهد داد. چای کیسه‌ای را در آب جوش قرار داده. اجازه دهید به دمای محیط برسد. دراز بکشید و بعد چای کیسه‌ای را که به دمای محیط رسیده را بر روی پلک خود گذاشته و سپس استراحت کنید. بابونه دارای مواد فیتوشیمیایی با خاصیت ضد التهابی است که در رفع افتادگی پلک چشم در طب سنتی مورداستفاده قرارگرفته است.

استفاده از ویتامین B12 در رژیم غذایی

یکی از عناصر اصلی در تقویت عملکرد عضله ویتامین B12 محسوب می‌شود. به‌خصوص اگر گیاهخوار هستید؛ استفاده از مکمل‌های حاوی آن بسیار ضروری بوده است.
انواع موادهای خوراکی مانند: ماهی قزل‌آلا، ماهی تن و گوشت گاو و مرغ منابع غنی از ویتامین B12 را تشکیل می‌دهد. استفاده از این منابع کمک خواهد کرد که اگر افتادگی پلک شما به علت ضعف عضله‌ی چشم باشد که این مشکل را تا حدودی کمتر خواهد کرد.

طب سنتی و درمان افتادگی پلک

 سفیده تخم‌مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ یکی از ماسک‌های توصیه‌شده برای رفع افتادگی پلک چشم در طب سنتی محسوب می‌شود. سفیده‌ی تخم‌مرغ موجب سفت شدن پوست پلک و رفع افتادگی پلک خواهد شد.
با این روش اول پلک چشم را تمیز کرده و بعد مقداری سفیده تخم‌مرغ را بر روی آن بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس چشم را با آب سرد بشویید.

 استفاده از یخ

استفاده از یک کمپرس سرد و یا یخ در افتادگی پلک بسیار مؤثر بوده با این روش رگ‌های خونی ناحیه پلک را منقبض کنید. یخ را بر روی پشت پلک چشم بمالید و سپس استراحت کنید. یخ باعث انقباض عروق خونی و تسکین التهاب پلک‌ها خواهد شد و از این موارد که در رفع افتادگی پلک در طب سنتی کاربرد خوبی خواهد داشت.

از ماسک خیار استفاده کنید

استفاده از خیار به‌عنوان یک ماسک گیاهی عالی در رفع افتادگی پلک کاربرد زیادی خواهد داشت. کاری که باید برای تهیه این ماسک انجام دهید این است که مقداری از برش خیار سرد را روی پلک خود قرار داده و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. خیار در آب‌رسانی پوست و ایجاد استحکام پلک چشم نقش زیادی را ایفا خواهد کرد.

 انگور بخورید

انگور جز میوه‌های است که در طب سنتی بسیار مورداستفاده قرارگرفته است و در درمان افتادگی پلک چشم بسیار توصیه‌شده است. انگور حاوی میزان زیادی از رسوراترول است که از پیری سلول و افتادگی پلک جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از میخک به روش

فرد باید ۵ تا ۱۰ گرم از میخک را در یک شیشه قرار داده و درِ شیشه را محکم ببندد و بعد شیشه را گِل‌مالی کند و در زمستان به مدت دو روز و در تابستان به مدت یک روز در معرض نور خورشید قرار داده. سپس میخک را از شیشه خارج کرده و آسیاب کنید و با آب باران حل کنید و آن موادی که درست کردید را روی پلک خود بمالد و پس از خشک شدن به‌طور کامل آن را بشورید.

روش‌هایی در رفع افتادگی پلک چشم در طب سنتی مؤثر

1-خواب کافی داشته باشید

اگر خواب کافی نداشته باشید. پیری سلول زودتر پدیدار خواهد شد. چشم‌هایتان زودتر خسته می‌شود و دچار افتادگی پلک و لیفت صورت می‌شوید. در روز بین 6 تا هشت ساعت استراحت کنید.

2-آب کافی بنوشید

برای اینکه ایجاد شادابی در پوست تولید کنید و برای جلوگیری از افتادگی پلک مصرف آب کافی ضروری خواهد بود. این میزان در زنان حدود 9 لیوان در روز و در مردان حدود 13 لیوان خواهد بود.

3-ورزش مناسب

چشم خود را ببندید و با انگشت اشاره پایین پلک خود را نگه‌داشته. و سعی کنید چشمان خود را باز کنید. ابروهای خود را تا حد ممکن بالا ببرید. انجام 10 تا 15 بار این حرکت در روز برای رفع افتادگی پلک چشم توصیه‌شده است در طب سنتی.

درمان افتادگی پلک با طب سنتی: موثر است اما همیشه بهترین گزینه نیست

با این حال، باید توجه داشت که درمان افتادگی پلک با طب سنتی ممکن است در همه افراد موثر نباشد. همچنین، این روش ها معمولاً زمان بیشتری برای نتیجه گیری نیاز دارند.

در صورتی که افتادگی پلک شما شدید است یا باعث اختلال در بینایی شما می شود، بهتر است درمان را با جراحی انجام دهید. جراحی افتادگی پلک یک روش ایمن و موثر است که می تواند نتایج سریع و دائمی را ارائه دهد.

در اینجا چند دلیل برای ترجیح جراحی افتادگی پلک نسبت به درمان با طب سنتی آورده شده است:

  • نتیجه سریع و دائمی
  • کاهش خطر بروز عوارض
  • ایمن تر و کم دردتر

اگر افتادگی پلک دارید، بهتر است با یک متخصص جراحی پلاستیک مشورت کنید تا بهترین روش درمانی (بلفاروپلاستی) را برای شما انتخاب کند.