دلایل به وجود آمدن غبغب

غبغب به عنوان پوست افتاده ای و شل شده ای است که در زیر چانه تا حدی در همه افراد ایجاد می شود، تعریف می شود. نواحی گردن و پایین صورت اغلب اولین نقاطی هستند که سن را نشان می دهند. در بسیاری از افراد، پوست صورت و بالشتک های چربی با افزایش سن شروع به افتادگی می کنند و روند پیری چهره را نشان می دهند.

اما دلایل به وجود آمدن غبغب چیست؟ با گذشت زمان، پوست ناحیه گردن استحکام و سفت بودن خود را از دست می دهد شل می شود و ظاهر کلی صورت نامتعادل ایجاد می کند و زیبایی شناسی را از بین می برد. با افزایش سن به دلیل از دست دادن الاستین و کلاژن، پوست ارتجاعی کمتری پیدا می کند. غبغب نیز تحت تأثیر عوامل مختلف دیگری از جمله انتخاب سبک زندگی خاص و عادات حرکتی صورت، استعداد ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استرس، مصرف الکل و دخانیات شکل می گیرد. روش‌ها، تکنیک‌ها و محصولات مختلف جراحی و غیرجراحی برای اصلاح پوست شل در صورت و بدن وجود دارد. بهتر است این گزینه ها را با یک جراح پلاستیک یا متخصص پوست که در جوانسازی صورت تخصص دارد، در میان بگذارید.

علت و دلایل به وجود آمدن غبغب چیست؟

هنگامی که پوست شما با گذشت زمان نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود، چروک ایجاد می‌شوند. در افرادی که پوست ضخیم تر، چربی بیشتر یا کلاژن بیشتری در ناحیه زیر گونه ها و چانه دارند، چروک و غبغب کمتر قابل توجه است. برخی از افراد خوش شانس ممکن است هرگز دچار غبغب نشوند، این همه به ژن ها، عوامل محیطی و انتخاب سبک زندگی آنها بستگی دارد. ناهنجاری های صورت می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود که این عوامل عبارتند از:

سن: آنها می توانند به دلیل از دست دادن الاستین و کلاژن، پروتئین هایی در بافت پوست صورت که ساختار پوست را ایجاد می کنند، ایجاد شوند. با تحلیل رفتن این پروتئین ها، صورت استحکام و سفتی خود را از دست می دهد و باعث افتادگی پوست می شود. این منجر به تشکیل غبغب، خطوط ظریف و چین و چروک می شود. جهت اطلاع از هزینه لیفت غبغب با لیزر کلیک کنید.

لیفت غبغب

سیگار کشیدن: یکی از دلایل به وجود آمدن غبغب سیگار است. وقتی فردی سیگار می کشد، رگ های خونی بدن باریک تر می شوند و نیکوتین و سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند به کلاژن و الاستین آسیب برسانند. سیگار گردش خون در بدن و سلول های پوست را محدود می کند. این از دریافت مواد مغذی کافی مانند ویتامین A و اکسیژن برای حفظ سلامت پوست جلوگیری می کند.

کاهش وزن یا افزایش وزن: با افزایش یا کاهش وزن یک فرد می تواند منجر به شل شدگی زودرس صورت شود. هنگامی که یک فرد وزن اضافه می کند، پوست کشیده می شود تا توده بدن افزایش یافته را بپوشاند. با این حال، اگر فردی وزن خود را از دست بدهد، پوست کشیده شده ممکن است شروع به افتادگی کند و به صورت چروک درآید.

حالات صورت: برخی از حالات صورت می توانند پوست صورت و گردن شما را باز کنند. اگر بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، این امر می تواند منجر به خشکی پوست شود، این امر می تواند باعث افتادگی پوست شود. وقتی وزن اضافه می کنید، پوست شما کشیده می شود و اگر این وزن را کم کنید، ممکن است پوست کشیده شده آویزان شود.

تبلت، تلفن و رایانه: اگر دائماً با رایانه کار می کنید یا همیشه با تلفن خود سرگرم هستید، بسته به زاویه ای که صفحه نمایش ها را در آن می بینید، پوست گردن ممکن است به مرور زمان حالت ارتجاعی پیدا کند و سبب وجود آمدن غبغب یا چروک زیر گردن شود.

چه درمانی می توانید برای رفع غبغب انجام دهید؟

چندین گزینه برای درمان غبغب یا کاهش افتادگی گردن وجود دارد. روش‌های جراحی، مانند لیفت گردن، می‌توانند پوست شما را سفت کرده و آن را کمتر شل به نظر برسانند. مداخله جراحی می تواند با خطرات، توقف طولانی مدت و ترس بالقوه همراه باشد. از راه‌های بدون جراحی که برای رفع غبغب وجود دارد که یکی از انواع راهکارهای لیفت صورت است میتوان به لیفت غبغب اشاره کرد. همچنین روش های تهاجمی نیز وجود دارد که تخلیه غبغب از مشهور ترین آن‌هاست.

روش‌های غیرجراحی برای چروک و غبغب هم مانند لیزر، هایفو 4 بعدی، لایه‌برداری و فرکانس رادیویی می‌توانند ترکیب کلاژن را در پوست شما تغییر دهند. از فیلرها می‌توان برای استتار نواحی توخالی در اطراف غبغب استفاده کرد.

جلوگیری از ایجاد غبغب

از سیگار کشیدن اجتناب کنید. مواد شیمیایی موجود در سیگار و سایر اشکال تنباکو می تواند به پوست آسیب برساند. این می تواند منجر به کاهش کلاژن شود و باعث شود که چروک های گردن در سنین پایین تر از بین بروند.

محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید: برای رسیدن به این هدف، همیشه باید قبل از رفتن به بیرون از خانه، کرم ضد آفتاب را روی صورت و گردن خود بمالید. برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش، آن را بخشی از برنامه صبحگاهی خود قرار دهید. بسیاری از افراد فکر می کنند که این آسیب در زمستان اتفاق نمی افتد، اما این درست نیست، همیشه در سایه بمانید و از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

محدود کردن زمان نمایشگر: سعی کنید هنگام استفاده از رایانه، تبلت یا تلفن، سر خود را در یک زاویه طبیعی و راحت نگه دارید تا از جمع شدن یا کشیده شدن پوست گردن جلوگیری کنید. همچنین می توانید با 15 دقیقه استراحت به ازای هر ساعت کار کامپیوتری از عضلات خود محافظت کنید. بسیاری از افراد از تمرینات چانه برای کمک به سفت شدن گردن و ناحیه چانه استفاده می کنند