علت افتادگی پلک ها یا پف زیر چشم چیست؟

افتادگی پلکها یا پف زیر چشم مشکل رایجی است که بسیاری از مردان و زنان با آن درگیر هستند. با افزایش سن و ضعیف شدن بافت های اطراف چشم، از جمله برخی از ماهیچه های پشتیبان پلک، آنها شایع هستند. چربی‌ هایی که به حمایت از چشم‌ ها کمک می‌ کنند، می‌ توانند به پلک‌ های پایینی حرکت کنند و باعث پف‌کردن آن‌ ها شوند. همچنین ممکن است مایع زیر چشم شما جمع شود. کیسه های زیر چشم معمولاً یک نگرانی زیبایی هستند و به ندرت نشانه یک بیماری جدی هستند. درمان‌های خانگی، مانند کمپرس سرد، می‌تواند به بهبود ظاهر آن‌ها کمک کند. برای پف مداوم یا آزاردهنده زیر چشم، جراحی پلک یا بلفاروپلاستی پلک ممکن است یک گزینه ایده آل باشد. در ادامه به علائم و علت افتادگی پلکها یا پف زیر چشم چیست؟ خواهیم پرداخت.

علائم افتادگی پلک و پف زیر چشم

• علائم کیسه زیر چشم می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • تورم خفیف
  • افتادگی یا شل شدن پوست
  • دایره های تاریک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

ممکن است ظاهر آنها را دوست نداشته باشید، اما کیسه های زیر چشم معمولاً بی ضرر هستند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. اگر این بیماری باعث مشکلات بینایی، سوزش یا سردرد یا همراه با بثورات پوستی شد، به پزشک مراجعه کنید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌خواهد سایر علل احتمالی را که می‌توانند به تورم کمک کنند، مانند بیماری تیروئید، عفونت، بیماری بافت همبند یا آلرژی رد کند. شما ممکن است به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که در چشم ها (چشم پزشک)، جراحی پلاستیک یا جراحی پلاستیک چشم (جراح اکولوپلاستیک) متخصص است ارجاع داده شوید.

علت افتادگی پلک ها یا پف زیر چشم چیست؟

علت افتادگی پلکها یا  پف زیر چشم چیست؟

شاید بعد از دانستن علائم این مشکل رایج، علت افتادگی پلکها یا  پف زیر چشم چیست؟ کیسه های زیر چشم زمانی ایجاد می شوند که ساختارهای بافتی و عضلات پشتیبان پلک شما ضعیف شوند. پوست ممکن است شروع به افتادگی کند و چربی که معمولاً در اطراف چشم است می تواند به ناحیه زیر چشم شما حرکت کند. همچنین، فضای زیر چشم شما می تواند مایع و تورم را جمع کند و این ناحیه را پف کرده یا متورم نشان دهد. عوامل متعددی باعث ایجاد یا بدتر شدن این اثر می شوند، از جمله:

• سالخوردگی
  • احتباس مایعات، به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از یک وعده غذایی شور
  • کمبود خواب
  • آلرژی
  • ژنتیک – کیسه های زیر چشم می توانند در خانواده ها ایجاد شوند
  • شرایط پزشکی، مانند درماتیت، درماتومیوزیت، بیماری کلیوی و بیماری چشمی تیروئید
  • ضعف عضله ای که پلک را بالا می برد
  • آسیب به اعصابی که آن عضله را کنترل می کنند
  • شل شدن پوست پلک های فوقانی
  • افتادگی پلک می تواند:
  • ناشی از روند طبیعی پیری است
  • قبل از تولد وجود دارد
  • نتیجه یک آسیب یا بیماری
  • بیماری ها یا بیماری هایی که ممکن است منجر به افتادگی پلک شوند عبارتند از:
  • تومور در اطراف یا پشت چشم
  • سندرم هورنر
  • میاستنی گراویس
  • سکته

تورم در پلک، مانند گل مژه

افتادگی پلک به معنای افتادگی بیش از حد پلک فوقانی است. لبه پلک فوقانی ممکن است پایین تر از حد معمول باشد (پتوز) یا ممکن است در پلک فوقانی پوست اضافی وجود داشته باشد (درماتوکالازیس). افتادگی پلک اغلب ترکیبی از هر دو حالت است.

این مشکل پتوز نیز نامیده می شود.

علائم افتادگی پلک

بسته به علت، افتادگی ممکن است در یک یا هر دو پلک وجود داشته باشد. پلک ممکن است فقط بالای چشم را بپوشاند یا کل مردمک را بپوشاند.

مشکلات بینایی اغلب وجود دارد:

در ابتدا فقط احساس می شود که میدان دید بالایی مسدود شده است.

هنگامی که افتادگی پلک مردمک چشم را می پوشاند، دید ممکن است به طور کامل مسدود شود.

کودکان ممکن است سر خود را به عقب ببرند تا زیر پلک را ببینند.

خستگی و درد در اطراف چشم نیز ممکن است وجود داشته باشد.

افزایش اشک با وجود احساس خشکی چشم ممکن است مشاهده شود.

آیا افتادگی پلک می تواند نشانه سکته باشد؟ افتادگی ناگهانی پلک (پتوز) نشانه احتمالی سکته است. بسته به محل سکته مغزی، یک یا هر دو پلک می توانند تحت تاثیر قرار گیرند. اگر سکته مغزی علت افتادگی پلک باشد، علائم دیگری مانند ضعف یک طرفه یا تاری دید اغلب وجود خواهد داشت.

چگونه به طور طبیعی از شر افتادگی پلک خلاص شویم؟

خیار همچنین یک درمان عالی برای افتادگی پلک است. به سادگی برش های خیار سرد شده را روی چشمان خود قرار دهید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. وقتی کارتان تمام شد، برش ها را دور بیندازید (یا به یک توده کمپوست اضافه کنید). آب یخ می تواند به طرز شگفت انگیزی برای برخی موارد خفیف (بسته به علت اصلی) موثر باشد. راه حل های طبیعی دیگر برای رفع افتادگی  پلک یا پف زیر چشم هم شامل موارد ذیل است: هیدراتاسیون، خیار و سیب زمینی، کیسه های چای، تمرینات چشم، تکه های یخ، لوسیون خانگی، روغن زیتون بمالید و بخور انگور بدهید.

برش های خیار سرد، کیسه های چای یا سایر کمپرس های سرد را روی چشمان خود قرار دهید. کمپرس سرد ممکن است روی پلک‌های متورم یا پف‌کردن چشم‌ها تأثیر بگذارد، اما بر پتوز تأثیری نخواهد داشت.

خوردن برخی غذاها مانند انگور یا هویج. غذاهای سالم و کامل می توانند به سلامت چشم کمک کنند، اما علت عصبی عضلانی پتوز را بهبود نمی بخشند.

مکمل هایی مانند B12 یا لوتئین. در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند مکمل ها می توانند به پتوز کمک کنند.

چسب های چشم. چشم پزشک می تواند برای کودک مبتلا به آمبلیوپی یک چسب چشم تجویز کند، اما این چسب بر افتادگی پلک تاثیری نخواهد داشت. در واقع، استفاده از چسب چشم برای مدت طولانی خارج از کاربرد توصیه شده آن ممکن است بر بینایی شما تأثیر منفی بگذارد. یا اگر نیاز به جراحی پلک (بلفاروپلاستی چشم) دارید می‌توانید از خدمات کلینیک گونه استفاده کنید. همچنین شاید مشکل شما با لیفت پلک نیز برطرف گردد.