علت بالا رفتن فشار چشم

فشار چشم یکی از مشکلات بینایی است که باید به عنوان پیش ساز آب سیاه در نظر گرفته شود. این مشکل ناشی از فشار مایع داخلی چشم است که دلایل مختلفی دارد. علت پرفشاری چشم را می توان به عوامل مختلفی از جمله بیماری های چشمی، کهولت سن، داروها، ورزش و… مرتبط دانست .

علت بالا رفتن فشار چشم

 

چشم یکی از مهم ترین اعضای بدن است و به عنوان مهم ترین قسمت سیستم بینایی انسان شناخته می شود که به افراد توانایی دیدن محیط را می دهد. در واقع چشم عضو مهمی است که نبود آن می تواند برای انسان بسیار دردناک و تاسف آور باشد. چشم ها نور را می گیرند و با تبدیل آن به پیام های الکتروشیمیایی می توانند تصویر واضحی از اجسام اطراف داشته باشند. چشم را می توان یک اندام نوری توسعه یافته در نظر گرفت که ساختار پیچیده و متفاوتی در حیوانات و گونه های مختلف دارد. جالب است بدانید که قدرت بینایی انسان 576 مگاپیکسل مشاهده شده است. در ادامه می خواهیم در مورد یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این اندام حیاتی انسان ایجاد شود صحبت کنیم و با علل آن بیشتر آشنا شویم.

فشار چشم یا فشار داخل چشم (IOP) به فشار ناشی از مایع داخل چشم اشاره دارد. این مشکل با استفاده از تکنیکی به نام تونومتری تشخیص داده می شود که می تواند یکی از مهم ترین راه های ارزیابی و معاینه بیماران مبتلا به آب سیاه یا مشکوک به آب سیاه باشد. برای بررسی فشار چشم باید به چشم پزشک مراجعه کنید. در تعریفی دیگر به سادگی می توان گفت فشار چشم فشاری است که با لمس جلوی چشم احساس می شود. این فشار ناشی از فشار زلالیه در واحد سطح لایه بیرونی است که در اثر تولید یا خروجی اضافی ایجاد می شود. تونومتر ها این فشار را که توسط مایع داخلی چشم ایجاد می شود، بر حسب میلی متر جیوه محاسبه و اندازه گیری می کنند.

 علت افزایش فشار چشم چیست؟

به طور معمول، زلالیه در پشت لایه رنگی چشم تولید می شود و از طریق دهانه مردمک به جلوی چشم جریان می یابد و در نهایت از طریق کانال های اطراف قرنیه خارج می شود، که اساسا یک سیستم گردش خون زلالیه است که فشار ثابتی را حفظ می کند. چشم از طریق کانال ها و شبکه ای از سلول ها در بخشی از چشم به نام زاویه حرکت می کند و این چرخه زلالیه منجر به فشار داخل چشمی ثابت می شود. فشار طبیعی چشم انسان 12 تا 21 میلی متر جیوه است و حداکثر فشار چشم انسان نباید از 21 میلی متر جیوه بیشتر شود. اگر فشار داخل چشم بالاتر از حد طبیعی باشد، فشار چشم ایجاد می شود.

رطوبت آبی در کانال های چشم چگونه جریان می یابد اگر زاویه چشم به درستی ساخته نشود یا مقدار زلالیه تولید شده بیش از حد طبیعی باشد، فشار مایع داخل چشم افزایش می یابد و در نتیجه آن فشار داخل چشم افزایش می یابد. فشار داخل چشمی بالا یک وضعیت نسبتا خطرناک است که در اثر افزایش مایع داخلی چشم ایجاد می شود. عوامل مختلف با فشار بیش از حد باعث ترشح مایع چشم می شود. آنها این حالت را در چشم ایجاد می کنند. فشار چشم بالا اگرچه نمی تواند آسیب زیادی به چشم وارد کند، اما زمینه را برای بروز بیماری های خطرناکی مانند آب سیاه یا گلوکوم فراهم می کند. گلوکوم یکی از شایع ترین و خطرناک ترین بیماری هایی است که در صورت عدم کنترل می تواند منجر به نابینایی شود. بر این اساس دانستن علت فشار چشم بالا و نحوه کنترل یا درمان آن می تواند تاثیر بسزایی در سلامت چشمان شما داشته باشد.

علت افزایش فشار چشم چیست؟

به فشاری که مایع داخلی چشم بر چشم وارد می کند فشار چشم یا فشار داخل چشم نیز می گویند. چشم انسان از چند لایه تشکیل شده است. هر یک از لایه های چشم وظایف خاصی دارند که باید در مقابل چشم انجام دهند. آبی – مایعی بی رنگ و شفاف که لایه بیرونی چشم را پر می کند. عدسی و قرنیه لایه های مهم چشم هستند که رگ های خونی ندارند. به همین دلیل، زلالیه برای تنظیم نیازهای غذایی این دو لایه ضروری است.

علاوه بر تغذیه؛ آب فشار داخل چشم را تنظیم می کند و آن را ثابت نگه می دارد. اما گاهی اوقات تولید بیش از حد مایع داخل چشمی باعث فشار شدید بر سطح لایه خارجی چشم و در نتیجه افزایش فشار داخل چشم می شود.
لیفت مستقیم ابرو یکی از موثرترین روش هاست که با وجود آخرین پیشرفت ها در زمینه لیفت ابرو بیشترین تاثیر را در اصلاح ظاهر صورت دارد. در ناحیه بین ابرو و چشم و دقت آن بسیار بیشتر از روش های دیگر است.افتادگی پلک ممکن است ارثی باشد (پتوز مادرزادی) و از بدو تولد وجود داشته باشد. در این حالت عضله بالابر معیوب است.

افتادگی پلک مادرزادی می تواند خفیف یا شدید باشد و اگر افتادگی پلک درمان نشود، می تواند منجر به آسیب دائمی بینایی شود که البته این مشکل با لیفت پلک رفع میشود.جراحی زیبایی پلک به دلایل مختلفی انجام می شود. صورت خسته شایع ترین دلیل جراحی پلک است.لیفت صورت به عنوان یکی از موثرترین راه حل های جوانسازی پوست شناخته می شود و می تواند به از بین بردن خطوط بیان کمک کند. لیفت صورت به روش های مختلفی انجام می شود و انتخاب بهترین روش به شرایط بیمار بستگی دارد. تزریق ژل، تزریق بوتاکس، سفت کردن پوست صورت با نخ، هایفوتراپی، اندولیفت و کربوکسی تراپی اشکال مختلف لیفت صورت هستند. اگر سن بیمار بین 40 تا 60 سال باشد و میزان افتادگی و شلی پوست صورت زیاد باشد، پزشکان لیفت را با جراحی توصیه می کنند.