معایب و خطرات جراحی چشم

هدف لنز شما خم کردن (انکسار) پرتوهای نوری است که برای کمک به دیدن شما به چشم می آیند. عدسی خود شما باید شفاف باشد، اما با آب مروارید کدر است. ابتلا به آب مروارید می تواند مانند نگاه کردن به شیشه جلوی اتومبیل مه آلود یا گرد و غبار باشد. اشیا ممکن است تار، مه آلود یا کم رنگ به نظر برسند. تنها راه رفع آب مروارید جراحی چشم است. چشم پزشک زمانی که شما را از انجام کارهایی که می خواهید یا نیاز دارید باز می دارد، حذف آب مروارید را توصیه می کند.

قبل از جراحی

جراح چشم شما را اندازه گیری می کند تا قدرت فوکوس مناسب را برای IOL شما تعیین کند. همچنین در مورد داروهایی که مصرف می کنید از شما سوال می شود. ممکن است از شما خواسته شود که برخی از این داروها را قبل از جراحی مصرف نکنید. ممکن است برای شما داروهای قطره چشم برای شروع قبل از جراحی تجویز شود. این داروها به جلوگیری از عفونت و کاهش تورم در حین و بعد از جراحی کمک می کنند.

روز عمل

جراحی برداشتن آب مروارید ممکن است در یک مرکز جراحی سرپایی یا در بیمارستان انجام شود. در اینجا اتفاقات زیر خواهد افتاد:

چشم شما با قطره های چشمی یا با تزریق در اطراف چشم بی حس می شود.  در حین جراحی بیدار خواهید بود. ممکن است در حین عمل نور و حرکت را مشاهده کنید، اما نمی‌بینید که پزشک با چشم شما چه می‌کند.

جراح شما از طریق یک میکروسکوپ مخصوص نگاه می کند. او برش های کوچکی (بریدگی، ایجاد شده توسط تیغه یا لیزر) در نزدیکی لبه قرنیه ایجاد می کند. جراح از این برش ها برای رسیدن به عدسی چشم شما استفاده می کند. آنها با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک، عدسی را با آب مروارید می شکنند و آن را خارج می کنند. سپس لنز جدید شما را در جای خود قرار می دهند.

معمولاً جراح شما نیازی به بخیه زدن برش ها ندارد. این برش های “خود مهر و موم” به مرور زمان به خودی خود بسته می شوند. یک سپر روی چشم شما قرار داده می شود تا از آن در حین بهبودی از جراحی محافظت کند. حدود 15 تا 30 دقیقه در یک منطقه ریکاوری استراحت خواهید کرد. سپس برای رفتن به خانه آماده خواهید شد.

روز عمل

روزها یا هفته ها پس از جراحی

ممکن است مجبور شوید بعد از جراحی از قطره های چشمی استفاده کنید. برای استفاده از این قطره ها حتما دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. از قرار دادن صابون یا آب به طور مستقیم به چشم خودداری کنید. چشم خود را مالش یا فشار ندهید. چشم پزشک ممکن است از شما بخواهد که از عینک یا محافظی برای محافظت از چشم خود استفاده کنید. هنگام خواب باید از محافظ چشم استفاده کنید.

چشم پزشک با شما در مورد میزان فعالیت شما بلافاصله پس از جراحی صحبت خواهد کرد. آنها به شما خواهند گفت که چه زمانی می توانید با خیال راحت ورزش کنید، رانندگی کنید یا فعالیت های دیگری را انجام دهید.

خطرات جراحی چشم چیست؟

مانند هر عمل جراحی، جراحی چشم نیز خطرات مشکلات یا عوارضی را به همراه دارد. در اینجا بعضی از موارد خطرناک وجود دارد:

  • عفونت چشم
  • خونریزی در چشم
  • تورم مداوم جلوی چشم یا داخل چشم
  • تورم شبکیه (لایه عصبی در پشت چشم)
  • شبکیه جدا شده (زمانی که شبکیه از پشت چشم بلند می شود)
  • آسیب به سایر قسمت های چشم شما
  • تاری دید
  • از دست دادن بینایی
  • ایمپلنت IOL ممکن است دررفته شود و از موقعیت خود خارج شود

خطرات جراحی چشم چیست؟

جراحی آب مروارید چشم، بینایی از دست رفته ناشی از سایر بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا، گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی را بازیابی نمی کند. چشم پزشک در مورد خطرات و مزایای جراحی آب مروارید با شما صحبت خواهد کرد.

اثرات جانبی

در حالی که این روش بسیار سریع است و آسیبی نمی‌بیند، مهم است که بدانید هر گونه جراحی مانند زیر، خطرات و عوارض جانبی احتمالی دارد. متداول است که برخی از عوارض جانبی زیر را بعد از عمل تجربه کنید، اما این عوارض اغلب با گذشت زمان ناپدید می شوند:

  • بینایی تغییر می کند. اینها شامل دیدن ستارگان، تابش خیره کننده، تصاویر ارواح و هاله است. اگر نسخه بالایی را داشته باشید، این موارد شایع‌تر هستند، اما در عرض چند ماه ناپدید می‌شوند.
  • تاری چشم و/یا ناراحتی. علاوه بر احساس خشکی که قبلاً ذکر شد، برخی از بیماران ممکن است به طور متناوب چشم های خود را تار ببینند. باز هم، این باید ظرف چند ماه خود را اصلاح کند.
  • عفونت. اگرچه نادر است، اما پس از جراحی در معرض خطر عفونت هستید، به خصوص اگر ابلیشن سطحی داشته باشید.
  • ظاهر. لکه های قرمز می توانند در سفیدی چشم شما ظاهر شوند و به دلیل نشت خون کوچک ایجاد می شوند، اما این لکه ها مضر نیستند و بر سلامت چشم شما تأثیر نمی گذارند. آنها باید ظرف چند هفته ناپدید شوند.
  • خشکی چشم: اغلب توسط بیمارانی که تحت عمل لیزر لیزیک قرار گرفته اند، به دلیل کاهش تولید اشک که منجر به تحریک چشم و تاری دید شده است، گزارش می شود. بیش از نیمی از بیماران جراحی لیزر چشم در سطوح مختلف سندرم خشکی چشم را تجربه می کنند. قطره های چشمی اغلب به کاهش این علائم کمک می کنند.